Smart Spender: duurzame chocolade  

Geld uitgeven is nóg leuker als het positieve impact heeft. In de rubriek Smart Spender helpen we je daarbij. Dit keer: eerlijke chocolade.

24-11-2020
Eerlijke chocolade

Karamel-zeezout, hazelnoot of gewoon hartstikke puur? Wat jouw favoriete smaak ook is, van chocolade word je gelukkig. En je geluk wordt alleen maar meer, als je het deelt met anderen. Wij hebben de chocoladesector onderzocht en weten welke chocolademerken een heerlijke smaak combineren met een eerlijke prijs voor de cacaoboeren.

En dus hoe je met jouw geld een duurzame keuze kunt maken!

Een duurzame keuze

De grote vraag is alleen, hoe herken je een duurzaam merk? Op de wikkel van de reep vind je vaak al wat informatie, maar wij willen het nog gemakkelijker voor je maken. We delen onze vier favoriete merken met je en leggen je uit waar je in de winkel op kunt letten. Dan hoef jij alleen nog maar over de smaak na te denken.

Tony's Chocolonely

Journalist Teun van de Keuken ontdekte in 2003 dat illegale kinderarbeid en moderne slavernij in de cacao-industrie schrikbarend vaak voorkomt. Daar wilde hij iets aan doen en richtte Tony's Chocolonely op. Het doel van Tony's Chocolonely is om 100% slaafvrije chocolade te maken. Daar ligt ook echt de nadruk op – de chocolade is bijvoorbeeld niet biologisch – en de resultaten zijn geweldig. Vorig jaar verkocht het merk ruim 43 miljoen chocoladerepen, werkten ze direct samen met 6.624 boeren en keerden ze meer dan 2 miljoen euro uit als premie bovenop de fairtradepremie. Op die manier garanderen ze boeren een leefbaar loon.

The Other Bar

Radicale gelijkheid, dat is wat de makers van The Other Bar willen. De meeste boeren krijgen namelijk maar 3% van de waarde van de cacao, die wordt gebruikt om chocolade van te maken. Dat is oneerlijk, want hierdoor heeft de boer niet genoeg geld om van te leven. Om dat te veranderen, heeft The Other Bar in Ecuador een eigen fabriek waar ze chocolade maken. De medewerkers krijgen een eerlijk loon en de kans om zich verder te ontwikkelen. Met een QR-code op de wikkel kies je als consument voor korting op je volgende aankoop, of doneer je een nieuwe cacaoplant aan de boer.

Mesjokke

De vrienden –en leden van VDWVM - Luc en Per zijn helemaal Mesjokke van cacao. Met een passie voor smaak en een idiote verslaving voor verhalen achter een product, maken ze op een transparante manier verantwoorde en overheerlijke chocolade. In 2014 begonnen ze op kleine schaal, maar inmiddels hebben ze een eigen chocoladefabriek(je) in de provincie Utrecht, waar ze de rauwe bonen zelf verwerken tot repen. Mesjokke koopt de bonen direct in bij de cacaoboeren, waardoor de boeren een eerlijke prijs krijgen en zij precies weten waar de bonen vandaan komen. Van bean to bar.

Chocolatemakers

Oud-studiegenoten en chocoladeliefhebbers Rodney & Enver ontwikkelden in 2011 een eigen productielijn om chocolade te maken. Van bean to bar. Na wat experimenteren rolde in 2011 de eerste ‘Gorilla bar’ met cacao uit Congo van de band. In de jaren daarna groeit de productielijn en komt de biologische cacao ook uit andere windrichtingen. Chocolatemakers samen met boeren en andere partners in de keten. De chocolade verkopen ze direct aan consumenten, maar ook aan de professionele markt. Sinds maart 2020 is de chocolade ook officieel Fairtrade gecertificeerd.

Meer eerlijke chocolademerken

Deze vier merken zijn slechts het topje van de (chocolade)ijsberg. Op de website van ASN Bank vind je zo’n 20 bekende en minder bekende duurzame chocolademerken, die we stuk voor stuk onderzochten. Per merk vertellen we of ze een leefbaar loon aan de boeren betalen en wat ze doen om de natuur te beschermen.

Een combinatie van keurmerken

Sta je in de winkel en twijfel je tussen twee merken? Dan kun je op de wikkel van de chocoladereep zien of een merk is aangesloten bij een of meerdere keurmerken. Onze voorkeur heeft een merk dat het Fairtrade -, Biologisch - en Rainforest Alliance keurmerk combineert.

  1. Fairtrade: heeft een product een Fairtrade keurmerk, dan kregen de boeren of telers een eerlijke prijs voor hun producten én een Fairtrade premie.
  2. Biologisch: producten met het EU-keurmerk ‘Biologisch’ zijn biologisch geteeld, zonder gebruik van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen. Daarnaast is het ook bekend waar alle ingrediënten vandaan komen.
     
  3. UTZ / Rainforest: UTZ en Rainforest Alliance fuseerden een aantal jaar geleden en richten zich op eerlijke en biologische landbouw. De regels zijn alleen minder streng dan bij het Fairtrade en Biologisch keurmerk.

Geniet van je chocolade en we kunnen het niet vaak genoeg zeggen ‘sharing is caring’.

Profile picture for user webteam_94309
Zo Maakt Geld Gelukkig
Auteur
ASN Bank investeert in duurzame ontwikkeling. Dat doen wij op verschillende manieren. Door met jouw geld duurzame ontwikkeling te financieren. Door onze eigen duurzaamheidsdoelen te stellen. En door duurzaamheid aan te jagen in de financiële wereld. Met geld kun je veel invloed uitoefenen om de wereld mooier te maken. Voor onszelf en voor volgende generaties. Dus hoe meer mensen zich aansluiten bij ASN Bank, hoe sterker we staan voor een mooiere wereld. In deze artikelen lees je hoe ASN Bank met geld gelukkig maakt.