Quiet 500: een glossy die schuurt 

Armoede wordt vaak in stilte beleden, daar brengt de Quiet 500 verandering in

17-01-2017
Cover van de Quiet 500 uit 2016 || Foto via NOS

Cover van de Quiet 500 uit 2016 || Foto via NOS

Een cover gemaakt van schuurpapier. De Quiet 500 is een glossy die schuurt. In 2013 werd het blad voor het eerst uitgebracht, op Wereldarmoededag. Eind 2016 was er het nieuwste exemplaar. Het maakt mensen die in stille armoede leven zichtbaar.

De Quiet 500 is een tegenhanger van de extreem vermogende variant, de Quote 500. Bij lancering van de eerste editie in 2013 stuurde de redactie een exemplaar van de Quiet naar de 500 rijkste Nederlanders, die uit de Quote dus. Met het exemplaar werd een brief meegestuurd. 'Net als de andere 499 mensen die in de Quote 500 staan, ontvangt u van ons een exemplaar van het blad. Wij willen u hiermee uitdagen om met ons mee te denken over de armoedeproblematiek.'

Geen jij-bent-rijk-en-ik-ben-arm-en-dat-is-niet-eerlijk

Het toesturen van een exemplaar naar de vijfhonderd rijkste Nederlanders was niet bedoeld om te pesten. De initiatiefnemers wilden hen uitdagen hun vaardigheden in te zetten om armoede te bestrijden. 'Miljonairs hebben eigenschappen en talenten die ze kunnen inzetten om de onderkant van de samenleving te helpen.' In ieder geval twee ondernemers uit de Quote 500 raakten door de glossy geinspireerd. Ze richten de Quiet Community op, een marktplaats zonder geld waar bedrijven en particulieren diensten en producten aanbieden.

Ik wau di ook wel

Naast mooie persoonlijke portretten van mensen die moeite hebben om het hoofd boven water te houden, staan er parodierende advertenties in het blad. Hieronder zijn er een paar te zien. Het blad is te koop voor 10,-  en de volledige opbrengst gaat naar armoedeprojecten.

Profile picture for user milouposthumus
Milou
Auteur
Binnen ASN Bank ben ik communitymanager van Voor de Wereld van Morgen. Met onze artikelen inspireren we je om steeds duurzamer te worden. Daarnaast zetten we startende duurzame ondernemingen in de spotlights. Want door hen te helpen groeien verduurzamen we nog sneller de samenleving!