Prachtige projecten die de stad mooier maken  

Projecten waar geen cent belastinggeld voor betaald is

03-06-2016
Brand urbanism

Brand Urbanism

In Londen zijn er blauwe fietssnelwegen, in New York een ondergronds park en in Charleroi hebben de huizen gekleurde gevels. Hier is geen cent belastinggeld voor gebruikt. Hoe dat kan? Deze manier van financieren noemt men Brand urbanism. Grote merken helpen de stad mee opknappen, zonder grote logo’s. Een stad moet dus niet in een groot reclamezuil veranderen.

Brand urbanism maakt fietsen mogelijk

In Londen waren de fietspaden dusdanig beperkt dat er iets aan gedaan moest worden. De overheid zat krab bij kas, dus waren zij niet in staat om grote investeringen in de infrastructuur te bewerkstelligen. Een ideaal moment voor brand urbanism. Want in Londen is namelijk 50 kilometer fietssnelweg aangelegd en daar heeft de overheid niks voor hoeven te betalen. In ruil voor deze sponsoring, hebben de fietspaden alleen een blauwe kleur gekregen.

Van lelijkste stad naar kleurrijke gemeenschap

Charleroi werd een aantal jaar geleden uitgeroepen tot lelijkste plek op aarde. Daarom besloot AkzoNobel 15.000 liter verf te geven om de stad op te knappen. De inwoners moesten alleen wel zelf aan de slag. Zodoende kreeg de stad niet alleen mooi gezicht, maar zag je de multiculturele samenleving samenvloeien tot een geoliede machine waar veel vriendschappen uit zijn ontstaan.

En Nederland dan?

In Nederland zijn er ook mooie voorbeelden van brand urbanism. Kijk maar naar het skatepark in Amsterdam-Noord. Hier heeft het merk goed samengewerkt met de buurt. Er is samen met de skaters een prachtig skatepark ontwikkeld. Waar jong en oud terecht kunnen. In Nederland zijn de projecten nog niet zo groot als in Londen en Charleroi, maar dat gaat gegarandeerd komen.

Profile picture for user redactie
Redactie
Auteur
Het team van Voor de Wereld van Morgen inspireert je om steeds duurzamer te worden. Dat doen we met onze artikelen en door startende duurzame ondernemingen te helpen groeien.