De duurzame baan

Maarten werkt aan een duurzamer IKEA 

Hij begon er met een bijbaantje en is nu sustainability business partner.
16-08-2021 - door Milou
Maarten Mooij

Leuk werk, gezelligheid met collega's en mogelijkheden om je persoonlijk te ontwikkelen. Zo'n werkplek willen we allemaal wel toch? In deze rubriek 'De Duurzame Baan Van' spreken we met professionals die in de duurzame sector werken. Hoe komen ze er terecht, wat is hun (studie)achtergrond en welke tips hebben ze als je ook op zoek bent naar 'een duurzame baan'? Dit keer spreken we met Maarten Mooij. Hij begon met een bijbaan bij IKEA en is er nu 'sustainability business partner'. 

Wereldwijde duurzaamheidsstrategie

Bij een groot bedrijf als IKEA - met wereldwijd 706 miljoen bezoeken aan hun winkels en een nettowinst van 1.2 miljard euro - kun je flink wat duurzame impact maken. En dat is precies wat Maarten doet, hij werkt als “Sustainability Business Partner” bij IKEA Nederland. In deze rol zorgt hij ervoor dat de wereldwijde duurzaamheidsstrategie van IKEA werkelijkheid wordt voor IKEA Nederland.

'Als bekende grote retailer hebben wij de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan oplossingen op het gebied van duurzaamheid. Daarom hebben we ambitieuze doelstellingen. Zo willen we onder andere wereldwijd minimaal 1 miljard mensen inspireren én helpen met een gezonder en duurzamer leven thuis. Het is namelijk essentieel dat duurzaam leven betaalbaar, aantrekkelijk en toegankelijk is voor zoveel mogelijk mensen.'

Een circulair en klimaatpositief bedrijf in 2030 

Het concern heeft ook doelen op het gebied van circulariteit. In 2030 wil IKEA volledig circulair en klimaatpositief zijn. 'Dat betekent dat we het gebruik van nieuwe grondstoffen en onze CO2-uitstoot naar nul willen brengen en alle producten van hernieuwbare of gerecyclede materialen zijn gemaakt. De producten worden zo ontworpen dat ze na gebruik een nieuwe functie kunnen krijgen, kunnen worden gerepareerd, hergebruikt, doorverkocht of gerecycled.'

Het implementeren van de wereldwijde duurzaamheidsstrategie doet Maarten samen met collega's. Vandaar ook de omschrijving 'business partner'. 'In mijn dagelijks werk help en coach ik mijn collega’s in de winkels en op het Service Office, het hoofdkantoor van IKEA Nederland. Ik help hen met het bepalen van de stappen die we moeten zetten op weg naar onze duurzame doelen.'

Met de BringBack Friday Campagne wil de meubelgigant klanten aansporen om oude meubels in te ruilen. 

Van bijbaantje naar glansrol 

Iedereen die we spreken voor deze rubriek vragen we naar hun opleidingsachtergrond. Maarten noemt die van hem 'vrij onconventioneel'. Hij begon ooit met één jaar Management, Economie en Recht. Ging door met twee jaar Communicatie en Multimedia Design. Werkte daarna twee in de horeca en besloot toen Ruimtelijke Vormgeving te gaan studeren.

'Tijdens die laatste studie kwam ik als bijbaantje bij IKEA Breda terecht. Hier bleek ik uiteindelijk mijn ei kwijt te kunnen en 7 jaar later heb ik het nog steeds naar mijn zin in dit mooie bedrijf!'

Zweedse roots 

Dat Maarten zich thuis voelt bij IKEA heeft verschillende redenen. 'Het is een bedrijf waarbij ondernemerschap en leiderschap in het DNA zit. De traditionele Zweedse roots komen sterk naar voren, wat in de praktijk betekent dat we het belangrijk vinden om goed te zorgen voor mensen en de wereld waarin we leven.'

Door de breedte van de duurzaamheidsstrategie is het dagelijks werk divers, zo zegt hij zelf.  'Zo kan het zijn dat ik met verschillende teams in één van onze winkels aan de slag ben om, onze ‘Groene Draad’ in de winkel nog beter neer te zetten. Dan lopen we rondes waarbij we op zoek gaan naar kansen om de gave verhalen van onze producten beter te laten zien en uit te leggen aan de vele duizenden klanten die per dag onze winkels bezoeken.'

De volgende dag kan juist het onder de aandacht brengen van het duurzame aanbod op de website centraal staan, of het opvolgen van jaardoelstellingen rondom energieverbruik en afvalvermindering. Ook zit Maarten in projectgroepen om duurzame campagnes te bouwen. Zoals die rond de Meubel inruilservice op Black Friday. 'In plaats van het stimuleren van overconsumptie door hoge kortingen draaiden we het tijdens ‘Bring Back Friday’ om en lieten we een tegengeluid horen. We willen laten zien dat het ook anders kan waarbij we klanten aanmoedigen oude IKEA producten een tweede leven te geven in plaats van ze weg te gooien.'

Stap uit je comfortzone

En wat nou als je, net als Maarten, een duurzame baan zoekt? Voor alle zoekenden heeft hij een eerlijke tip. 

'Wees niet bang om uit je comfortzone te stappen en blijf dichtbij waar jij  energie van krijgt. Toen ik besloot om van functie te wisselen, wist ik niets over het duurzaamheidsvakgebied. Ik wist enkel dat ik ‘breder’ wilde werken en dat ik mezelf in wilde zetten voor een duurzamere toekomst. Doordat ik wist dat ik grote problemen graag samen met anderen op wil pakken, wist ik zeker dat ik het binnen deze functie echt wel voor elkaar zou kunnen krijgen. Ook al moest ik me eerst flink inlezen.'

Meer over duurzame banen

 

 

Profile picture for user milouposthumus
Milou
Auteur
Binnen ASN Bank ben ik communitymanager van Voor de Wereld van Morgen. Met onze artikelen inspireren we je om steeds duurzamer te worden. Daarnaast zetten we startende duurzame ondernemingen in de spotlights. Want door hen te helpen groeien verduurzamen we nog sneller de samenleving!