Hoe word je een B Corp? 

Meer dan 3600 bedrijven uit 74 landen gingen je al voor. Lees hier hoe ook jouw onderneming een Certified B Corporation kan worden!

02-12-2020
Fairphone B Corp Duurzaam Sociaal Keurmerk Transparantie

Communitylid Fairphone is een van de 89 Nederlandse Certified B Corporations. Foto: Fairphone

Dat jij wil ondernemen voor een betere wereld staat buiten kijf. Maar hoe meet je nou hoe sociaal en duurzaam jouw bedrijf werkelijk is? En waar kun je nog verbeteren? De non-profitorganisatie B Lab helpt je dit in kaart te brengen met hun keurmerk Certified B Corporation: een certificaat voor bedrijven met hoge standaarden op het gebied van transparantie, duurzaamheid en ethiek. Wij zochten uit hoe je net als Tony’s Chocolonely, Patagonia en Dopper onderdeel kan worden van de B Corp-community.

Met het B Corp keurmerk kun je aan je klanten bewijzen dat binnen jouw bedrijf sociaal en duurzaam ondernemen centraal staat. B Corps maken keuzes die niet alleen de aandeelhouders, maar iedereen die met jouw dienst of product te maken krijgt ten goede komt (inclusief de aarde).

Je krijgt het keurmerk alleen wanneer je in elk onderdeel van de bedrijfsvoering goed scoort op vijf kernpunten: duurzaamheid, arbeidsrechten, transparantie, klanten en de (lokale) gemeenschap. Hiermee verschilt het label van andere keurmerken, die vaak op een specifiek deel van het productieproces zijn gericht.

Wordt jouw bedrijf net als communitylid Seepje een B Corporation? Foto: Seepje

Hoe word je een B Corp?

Met deze vier stappen maak je van jouw onderneming een Certified B Corporation:

  1. Online beoordeling: verzamel de benodigde informatie en voltooi de B Impact Assessment (BIA).
  2. Voldoe aan de wettelijke vereisten: veranker sociale en duurzame waarden in de statuten van je bedrijf.
  3. Verificatie: stuur indien nodig extra ondersteunende documentatie op, waarna je aanvraag wordt beoordeeld door analisten van B Lab.
  4. B Corp Agreement: wanneer alles is goedgekeurd teken je de overeenkomst en de Declaration of Interdependence. Na betaling van de jaarlijkse fee is jouw B Corp certificering een feit!

Impact meten met de gratis online assessment

Door het invullen van de (vertrouwelijke) online impact assessment kom je erachter of jouw onderneming voldoet aan de hoge eisen van het keurmerk. Vergis je niet, voor deze beoordeling moet je veel informatie verstrekken - denk aan salarisinformatie, handleidingen, productiedetails - en dit kost dan ook best wat tijd.

De ondergrens om in aanmerking te komen voor het keurmerk is 80 van de 200 punten. Haal je dit niet, geen nood! Het doel van de beoordeling is immers ook om inzicht te krijgen in waar je bedrijf nu staat, en wat mogelijke verbeterpunten zijn. Je kunt de gratis beoordeling dan ook doen wanneer je niet van plan bent het hele certificeringsproces te doorlopen.

Voor net opgerichte start-ups is de online beoordeling minder waardevol, omdat deze zich richt op verifieerbare informatie over de afgelopen 12 maanden. Om toch aan toekomstige investeerders te kunnen laten zien dat je voornemens bent in de toekomst een B Corp te worden, kunnen start-ups een speciale 'Pending B Corp' status aanvragen. Overigens adviseert B Lab start-ups in deze fase zich vooral op het opzetten van de onderneming te richten en het keurmerk op een later moment aan te vragen.

Maatschappelijke waarden wettelijk vastleggen

Heb je minimaal 80 punten gescoord? Lekker bezig! Dan kun je door met de volgende stap: het vastleggen van de maatschappelijke en duurzame waarden in de statuten van je bedrijf.

Hiermee wordt wettelijk gewaarborgd dat jouw onderneming en haar bestuurders met hun keuzes rekening moeten houden met de eerdergenoemde kernpunten: duurzaamheid, arbeidsrechten, transparantie, klanten en de (lokale) gemeenschap.

De precieze bewoording, en waar deze moet worden toegevoegd, verschilt per land en rechtsvorm. In Nederland moeten BV's en NV's bijvoorbeeld onder andere de volgende tekst toevoegen:

“Een van de doelen van de Vennootschap is door middel van haar bedrijfsvoering en activiteiten, een significant positieve invloed te hebben op de maatschappij en het milieu in zijn algemeenheid.” 

Communitylid en B Corp Yoni scoort onder andere goed in de klant-categorie omdat de producten het welzijn van vrouwen bevorderen. Foto: Yoni

Verificatie en B Corp Agreement

In de tussentijd wordt je aanvraag beoordeeld door analisten van B Lab, waarna een telefonische afspraak volgt om de resultaten te bespreken. Als alles in orde is bevonden, en je eventuele extra benodigde documentatie hebt opgestuurd, is het bijna zover! Je hoeft nu alleen nog de B Corp Agreement en de Declaration of Interdependence te tekenen. Met laatstgenoemde beloof je onder andere je niet alleen in te zetten voor de aandeelhouders, maar voor alle belanghebbenden.

Om het keurmerk te mogen dragen betaal je een jaarlijkse fee, die is gebaseerd op de jaarlijkse omzet van je bedrijf. Als deze tussen de €0 en €150.000 ligt betaal je jaarlijks €500, terwijl een bedrijf met honderd miljoen euro omzet bijvoorbeeld €25.000 moet afdragen.

Veel VDWVM-communityleden met B Corp status

Is dat het waard? De in totaal wereldwijd 3600 bedrijven die in bezit zijn van dit keurmerk denken in ieder geval van wel. Zo was voor ASN Bank Wereldprijs winnaar Fairphone niet alleen het keurmerk zelf, maar ook het onderdeel worden van de de B Corp-community een belangrijke motivatie:

"Onderdeel uitmaken van deze selecte groep geeft ons de gelegenheid om inspiratie en best practices te delen, en mogelijk zelfs nieuwe partners te vinden om ons te helpen onze doelstellingen te bereiken. Daarnaast is het geweldig om deel uit te maken van een beweging vol positiviteit en slimme ideeën."

Ook communitylid Seepje is sinds 2019 trotse bezitter van het B Corp-keurmerk. Op hun website laten de zeepmakers weten vastbesloten te zijn hun score de komende jaren verder te verbeteren:

"Seepje heeft bij de eerste beoordeling 84 punten behaald! Het is een goed begin. Op het gebied van milieu scoren we heel goed: doordat we bij het kiezen van ingrediënten echt vooruitstrevend zijn. Neem bijvoorbeeld onze wasverzachter: 100% natuurlijk én Vegan. Door ons Washok te verduurzamen, bijvoorbeeld door beter te recyclen en minder water te gebruiken, kunnen we onze score verbeteren. Ons doel? Nu eerst naar minimaal 100 punten! Elk jaar moeten gecertificeerde bedrijven zichzelf opnieuw bewijzen, dus we gaan ervoor."

Wist je trouwens dat onder de 89 Nederlandse B Corporations maar liefst tien communityleden van Voor de Wereld van Morgen zitten? Naast Fairphone en Seepje zijn dit:

Daarnaast draagt ook het duurzame crowdfundingsplatform OnePlanetCrowd - waar ASN Bank veel mee samenwerkt - het B Corp keurmerk.

B Lab daagt de oude economie uit

Met de steeds groter groeiende B Corp-community wil B Lab de oude economie uitdagen. Het doel? De wereldeconomie transformeren ten voordele van alle mensen, gemeenschappen en de planeet. De organisatie werd in 2006 in de VS opgericht door Jay Coen Gilbert, Bart Houlahan en Andrew Kassoy, en heeft inmiddels regionale afdelingen op maar liefst vijf continenten.

Wist je dat het hoofdkwartier van B Lab Europe gewoon in Nederland staat? Aan de Mauritskade in Amsterdam staan directeur Hubertine Roessingh en haar collega's klaar om samen met jou te werken aan de nieuwe economie.

Meer weten over duurzaam ondernemen?

Profile picture for user espeschier_93811
Erik
Auteur
Schrijft voor een duurzame toekomst op een gezonde planeet. Bij Voor de Wereld van Morgen helpen we duurzame ondernemers aan een vliegende start én vertellen je over de groenste innovaties en startups die de wereld een beetje mooier maken. Heb jij een slim idee? Deel het met ons en laat weten hoe we je kunnen helpen!