Eten en drinken
Duurzaam ondernemen

Hoe is het met Wereldprijswinnaar Kumasi?  

Linda: "De eerste keer dat we verse cacaosap naar Nederland meenamen, kwam de koffer lekkend de bagageband af."
07-07-2021 - door Redactie
Kumasi; frisdrank van cacaosap

Auteur: Charlotte van Egmond

Zo hemels lekker kan impact maken dus zijn, schreeuwen de cacaodrankjes van Kumasi. Vorig jaar werd de jonge frisdrankstartup – die voedselverspilling tegengaat en cacaoboeren aan een beter inkomen helpt – tweede bij de ASN Bank Wereldprijs. Hoe gaat het nu met Kumasi? Co-founder Linda Klunder (25) vertelt: “Het is zo leuk om te zien dat onze sappi’s en gassi’s worden omarmd.”

Briljant vindt Linda het idee om drankjes te maken van cacaovruchtvlees. Dit vruchtvlees komt vrij bij de productie van cacaobonen voor bijvoorbeeld chocola en wordt nu gewoon weggegooid. En dus is de afgestudeerd ontwikkelingseconoom ineens frisdrankmaker.

“Absurd, maar tegelijkertijd fantastisch. Het ondernemerschap trok me altijd al, maar ik had nooit gedacht dat ik een product op de markt zou brengen – en al helemaal niet in de frisdrankindustrie.” Bij Kumasi draait het om de vraag: Hoe kunnen we zo veel mogelijk positieve impact maken?

Iets goeds willen doen voor de wereld, dat zit er bij Linda al vroeg in. “Altijd als ik iets in de krant las over ongelijkheid of oorlog, was ik er boos over. Ik had een goed leven en vond het oneerlijk dat heel veel mensen dat niet hadden. Om de wereld te veranderen, wilde ik diplomaat worden.”Linda Klunder van Kumasi Drinks. Foto: Michiel Spijkers

Als Linda tijdens haar master Ontwikkelingseconomie aan de Universiteit van Wageningen in de wereld van impact en cacao duikt, loopt ze journalist Lars Gierveld tegen het lijf. “Hij was bezig met een documentaire over de cacao-industrie in West-Afrika, met de vraag waarom boeren zulke lage lonen hebben. We hadden gelijk een klik. Lars vertelde mij over zijn plan om een cacaodrankje op de markt te brengen van het verrukkelijke restproduct van chocolade, om cacaoboeren aan een hoger inkomen te helpen. Ik vond het een topidee.”

Frisdrank van cacoasap

Begin 2020 stapt Linda officieel als co-founder bij Kumasi in en later voegt ook Rogier Power zich bij het team. Linda: “Voor het eerst in mijn leven proefde ik cacaosap. Dat smaakt dus niet naar chocola, maar is een soort mix tussen lychee en peer. Ik vond het verrassend en superlekker, maar het was ook mierzoet. Dit konden we zo niet gebruiken. We mengden het met water. ‘Nog steeds te zoet’ en ‘Waarom niet met bubbels erin’, gaven consumenten terug tijdens de eerste smaaktesten. Daarom hebben we nu twee varianten, die een stuk minder zoet zijn: ‘sappi’, zonder bubbels, en ‘gassi’, met bubbels.”

Cacaosap persen, beetje water erbij: zo moeilijk kan dat toch niet zijn, zou je denken. Toch wel. “Cacaosap is een natuurproduct en fermenteert snel als er zuurstof bijkomt. Binnen een paar uur na het openen van de cacaovrucht moet het sap worden verwerkt en gekoeld. Omdat de oogst in West-Afrika heel decentraal gebeurt, is dat een enorme uitdaging. De eerste keer dat Lars verse cacaosap mee naar Nederland nam, kwam zijn koffer lekkend de bagageband af. Dat was een grote teleurstelling.”

Ghanese cacaoboeren aan een beter inkomen helpen

Gelukkig worden de kersverse frisdrankmakers in maart 2020 benaderd door een lokale, technische partner die de cacaosap op de boerderij kan persen, gekoeld kan vervoeren, pasteuriseren en luchtdicht kan verpakken voor transport. En ze vinden een paar broodnodige partners, zoals Solidaridad en het Tropeninstituut. “We halen ons cacaosap heel bewust in en rond Kumasi vandaan, de tweede stad van Ghana, omdat we hier de grootste impact kunnen maken. De boeren krijgen direct betaald en verdienen zo niet alleen aan hun cacaobonen, maar ook aan het vruchtvlees, tot wel 30 procent extra.” 

Een sapje naar Nederland halen is één, een nieuw frisdrankmerk in de markt zetten is een tweede. “Als iets nog niet bestaat op de Europese markt, kun je het ook niet zomaar importeren. Daarvoor moesten we eerst op zoek naar de juiste goederencodes, die je nodig hebt om de cacaosap de EU te mogen voeren. Ook was het hard zoeken naar een bottelarij die kleine aantallen flesjes kon bottelen, wat lastiger bleek dan we dachten.”

Linda bottelt een flesje Kumasi Foto: Kumasi Drinks

En wat dacht je van een wereldwijde pandemie, een paar maanden na de start van Kumasi? “Geen fantastische timing voor een frisdrankstartup, aangezien de horeca dicht moest en dat voor ons een belangrijk verkoopkanaal is. De pandemie liet ons wel zien hoe sterk onze lokale partners zijn. Wij konden door de coronacrisis niet naar Ghana, maar bleken dus niet per se in Ghana te hoeven zijn om de productieketen te laten werken.”

Kumasi wint de ASN Bank Wereldprijs 2020

De tweede plaats bij de ASN Bank Wereldprijs in 2020 heeft Kumasi veel gebracht, vertelt Linda. “Het was een heel toffe periode. Tijdens het wedstrijdtraject word je ondervraagd en aan de tand gevoeld: waarom doe je wat je doet? Ons verhaal werd er beter en scherper van. De prijs heeft ons ook veel aandacht gebracht. Soms herkennen mensen ons van de prijs. Als ik tijdens mijn pitch deck de ASN Bank noem – een bank met autoriteit, die staat voor duurzaamheid – geeft dat direct vertrouwen. Dat is tof.”

Het geldbedrag dat bij de prijs kwam, gebruikte Kumasi om de marketing op te zetten en markttesten te doen. We hebben borden en beelden ontwikkeld die we gebruiken voor in-store marketing. We zijn nu zelfs bezig met een reclamevideo, die we voor een groot deel gesponsord krijgen, om Kumasi te promoten bij een groter publiek De prijs van ASN Bank heeft ons nog iets opgeleverd: een goede vriendschap met mede-deelnemer Falafval.”

Linda met de gewonnen ASN Bank Wereldprijs cheque. Foto: Bart Maat

De sappi’s en gassi’s liggen nu in 150 cafés, restaurants en speciaalzaken door heel Nederland. “De eerste reacties zijn heel positief. Er zijn bars die cocktails maken met Kumasi en het personeel van Anne&Max is speciaal getraind om het idee achter Kumasi goed over te brengen. We zijn voorzichtig met gezondheidsclaims, maar de cacaovrucht staat bekend als heel gezond."

"Wij stoppen onze ziel en zaligheid erin, het is zo leuk om dan te zien dat het wordt omarmd. Ieder flesje vertelt een verhaal. Want met ieder flesje dat je drinkt, vecht je tegen voedselverspilling en armoede.”

Kumasi gaat ecologische impact meten

Binnenkort legt Kumasi zichzelf onder het vergrootglas om hun eigen ecologische impact door te meten. “We zitten nu bijvoorbeeld in glas, terwijl blik beter zou zijn voor het milieu. En natuurlijk zit er impact in het transport van Afrika naar Nederland. Maar relatief valt die impact mee, omdat het wordt verdeeld over héél veel andere producten. Idealiter verkopen we het grootste deel van onze sappi’s en gassi’s in Afrika zelf, maar we kunnen niet alles tegelijk. We kennen daar de markt nog niet, dus die gaan we eerst onderzoeken.”

Linda heeft niet de illusie dat Kumasi met alle cacaoboeren ter wereld kan werken. “Daarom willen we onze blauwdruk met de wereld delen, bijvoorbeeld door ons logframe en alle data die we bij boeren verzamelen online te zetten. Leer van onze fouten, be our guest. We willen niet de enige zijn die dit doet, maar hopen met ons merk de markt te openen voor eerlijkere producten.”

Kumasi is ook een prima basis voor een frisse cocktail. Foto: Kumasi Drinks

Meer boeren helpen aan een goed inkomen

Met de miljoenen kleine cacaoboeren in West-Afrika, die voor het grootste deel onder de armoedegrens leven, is er nog heel wat werk aan de winkel. “Op dit moment werken we samen met één Ghanese gemeenschap van ongeveer 20 boeren, maar over vijf jaar hopen we al met 2000 boeren samen te werken. We kunnen snel opschalen, maar de uitdaging voor een startup is ook om niet te snel te groeien. We willen boeren goed trainen en hun extra inkomen direct kunnen waarborgen. Nu is frisdrank onze manier om ons verhaal te vertellen, maar het kan over een tijdje ook net zo goed ijs zijn.”

Dat moment dat je op het terras zit en zegt: ‘Mag ik een Kumasi?’ en de ober zegt ‘Komt eraan!’ “Ja, dat is een heerlijk gevoel”, geeft Linda toe. “De lockdown zorgde voor een moeilijke start, maar toch hebben we alle verwachtingen overtroffen. We willen in 2021 60.000 flesjes verkopen en we zijn goed op weg.”

Smaakt dit naar meer? Kijk waar jij Kumasi kunt proeven op https://kumasi-drinks.nl.

Profile picture for user redactie
Redactie
Auteur
Het team van Voor de Wereld van Morgen inspireert je om steeds duurzamer te worden. Dat doen we met onze artikelen en door startende duurzame ondernemingen te helpen groeien.