Hoe duurzaam is jouw supermarkt?  

Misschien doe je ze wel iedere dag, boodschappen! Maar hoe duurzaam is jouw supermarkt eigenlijk?

21-08-2018

'Questionmark gelooft in het recht dat je hebt om te weten wat je koopt. Om te weten waar producten vandaan komen en hoe ze gemaakt worden.' Op verzoek van Vrij Nederland deden ze onderzoek naar de duurzaamheid van het aanbod van supermarkten.

Fruit, vlees & vis

Om het onderzoek werkbaar te houden is er gekeken naar drie productgroepen: fruit, vlees & vis. Binnen iedere groep zijn vervolgens twee specifieke producten onderzocht. In de groep fruit ging het om appels en sinaasappels, bij vlees is gekeken naar gehakt en biefstuk en in de groep vis is zalm en tonijn onder de loep genomen. Van deze producten is onderzocht welk percentage een betrouwbaar duurzaamheidskeurmerk draagt, zo'n betrouwbaar keurmerk is volgens Questionmark door Milieucentraal betiteld als 'topkeurmerk'. Een topkeurmerk voldoet aan 3 eisen, een daarvan is dat de eisen voor milieu, dierenwelzijn en/of mens streng zijn en verder gaan dan gemiddeld. Om je een idee te geven, van alle keurmerken die er zijn voldoen er 11 topkeurmerken aan de strenge eisen voor duurzaamheid, transparatie en controle.

Albert Heijn, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl of Plus?

In het artikel van Vrij Nederland waar het onderzoek deel van uitmaakt - over gewetensvol boodschappen doen - wordt gesproken over een sleutelrol voor supermarkten. 'Juist door hun enorme inkoopvolumes kunnen supermarkten een sleutelrol spelen in het verduurzamen van de voedselproductie van Nederland. Schaalvergroting betekent immers goedkopere producten, en dus een groter publiek.' En dan nu, hoe brengen de supermarkten het ervan af? Een eerste plaats is volgens de uitkomst van dit onderzoek voor Ekoplaza. Albert Heijn staat op de tweede plek en Plus & Jumbo staan op een gedeelde derde. Goed om te weten is dat de resultaten van de steekproef wel enigszins teleurstellend zijn. Met uitzondering van biologische keten Ekoplaza blijven de supermarkten steken tussen 10 en 30 procent.

Profile picture for user redactie
Redactie
Auteur
Het team van Voor de Wereld van Morgen inspireert je om steeds duurzamer te worden. Dat doen we met onze artikelen en door startende duurzame ondernemingen te helpen groeien.