Klimaat
Tech

Deze 6 zonneauto’s komen binnenkort op de markt 

Elektrische auto’s met ingebouwde zonnecellen komen er nu echt aan. En ze komen er in allerlei vormen, maten en prijsklassen.
20-12-2021 - door Maartje
Aptera Luna zonneauto

Tekst: Hidde Middelweerd

Rijden op de zonne-energie die je auto zelf opwekt… Nog heel even wachten en het is mogelijk. Sterker nog: over een paar jaar hebben we de keuze uit meerdere auto’s met ingebouwde zonnecellen (ook van Nederlandse makelij!). Welke zonneauto’s komen eraan en wat kunnen we ervan verwachten? Een overzicht.

Elektrische auto’s met ingebouwde zonnecellen klinken misschien als een gimmick. Maar als we de ontwikkelaars van deze zonneauto’s moeten geloven, is het veel meer dan dat. Het Nederlandse Lightyear stelt bijvoorbeeld dat hun zonneauto op jaarbasis makkelijk 7.000 kilometers extra kan rijden in een Nederlands klimaat. In mediterrane landen kan dat zelfs oplopen tot 20.000 extra kilometers die je er elk jaar gratis bijkrijgt.

Dat is niet alleen goed nieuws voor de autobezitter, maar ook voor het elektriciteitsnet. Ons elektriciteitsnet heeft namelijk nu al moeite om de enorme toename in elektrische auto’s bij te benen. En dat probleem wordt in de toekomst alleen maar groter. Zonneauto’s kunnen het elektriciteitsnet ontlasten, omdat ze beduidend minder vaak aan de laadpaal hoeven.

Met andere woorden: zonneauto’s hebben wel degelijk meerwaarde. Niet verwonderlijk dus dat meerdere autoproducenten er eentje in ontwikkeling hebben. Van futuristische driewielers tot betaalbare gezinsauto’s. We zetten de meest in het oog springende voorbeelden voor je op een rij.

Lightyear One: Hollands glorie

Een studententeam uit Eindhoven deed in 2013 mee aan de World Solar Challenge in Australië (een internationale race voor zonneauto’s) en sleepte meteen de eerste prijs in de wacht. De oprichter van dat team, Lex Hoefsloot, richtte in de jaren daarna de startup Lightyear op en streeft een ambitieus doel na: een zonneauto produceren voor de consumentenmarkt, zodat steeds meer mensen op zonne-energie gaan rijden.  Inmiddels is hij dichtbij het behalen van dat doel. Volgend jaar moeten de eerste exemplaren van de Lightyear One van de band rollen.

Dankzij een aantal slimme ontwerpkeuzes, zoals een laag gewicht en aerodynamische vorm, springt deze auto  zeer efficiënt met energie om. Dat zorgt ervoor dat hij ongeveer 710 kilometer kan rijden op een volle batterij. En dat is knap, want de Lightyear One heeft een relatief klein batterijpakket van 60 kWh. Er is momenteel maar één elektrische auto op de markt die aan de actieradius van de Lightyear One kan tippen: de Tesla Model S Longe Range Plus.

De Lightyear One met geïntegreerde zonnepanelen is een gestroomlijnde en futurustisch ogende auto

De vijf vierkante meter aan ingebouwde zonnecellen op het dak en de motorkap van de Lightyear One zorgen ervoor dat de batterij constant (en gratis!) bijgeladen wordt. In gunstige klimaten, zoals in Italië of Japan, kan hij daarom maandenlang rijden zonder aan de laadpaal te hoeven. Maar ook in een Nederlands klimaat kunnen de zonnecellen zomaar 55 zelfopgewekte kilometer per dag opleveren.

Voordat je het internet opduikt om de Lightyear One te bestellen… De prijs liegt er helaas niet om. De eerste exemplaren zullen voor zo’n 150.000 euro over de toonbank gaan. De verwachting is wel dat die prijs daalt naarmate de productie toeneemt.

Aptera: futuristische driewieler

Een veel goedkopere optie is de zonneauto van het Amerikaanse Aptera. Die zal ‘slechts’ 26.000 tot 45.000 dollar kosten. Daar zijn wel een aantal redenen voor. De driewieler is bijvoorbeeld een stuk compacter en biedt slechts ruimte aan twee passagiers, terwijl de Lightyear One er vijf kan vervoeren.

Maar daar staan ook voordelen tegenover. De Aptera kan volgens de makers bijvoorbeeld 1.600 kilometer afleggen op een volle batterij. Dat komt omdat hij 65 procent lichter is dan de gemiddelde elektrische auto die momenteel op de markt is. Daarnaast beschikt de zonneauto over de meest aerodynamische vorm die we kennen: die van een druppel. Daardoor ervaart hij minder luchtweerstand en heeft dus minder energie nodig om vooruit te komen. Ook de wielen spelen een rol in het hoge bereik van de Aptera. Omdat hij drie wielen heeft in plaats van vier, ervaart hij minder ‘rolweerstand’ op het wegdek, waardoor hij nóg energie-efficiënter is.

De futuristisch driewieler van Aptera biedt ruimte aan twee passagiers. 

De elektrische auto is daarnaast uitgerust met 700 watt aan zonnecellen. Die moeten ervoor zorgen dat gebruikers zelden hoeven bij te laden. Om je een idee te geven: volgens de rekentool op de website van het Amerikaanse bedrijf hoeven Nederlandse autogebruikers de Aptera slechts één keer per jaar op te laden als zij gemiddeld 40 kilometer per dag afleggen. Woon je in Spanje en rij je ongeveer hetzelfde aantal kilometers per dag? Dan heb je geen laadpaal nodig.

Er zijn inmiddels verschillende prototypes van de zonneauto ontwikkeld en de eerste exemplaren voor de markt moeten halverwege 2022 van de band rollen. Maar volgens nieuwswebsite Electrek is het nog maar de vraag of het Amerikaanse bedrijf die deadline haalt. Er moet namelijk nog van alles gebeuren,  van het produceren van prototypes tot het testen van de verschillende onderdelen van de auto.

Sion: betaalbare en duurzame gezinsauto

Het Duitse Sono Motors werkt al sinds 2016 aan de Sion, een elektrische gezinsauto uitgerust met 248 zonnecellen. De zonneauto moest eigenlijk in 2019 al op de markt verschijnen maar financiële problemen gooiden roet in het eten. Dankzij een succesvolle crowdfunding-campagne en beursgang hield Sono Motors het hoofd boven water en mogen we de Sion nog steeds verwachten. De gezinsauto zal nu in 2023 op de markt verschijnen.

Ook de prijs van de elektrische auto is inmiddels bekend. In Duitsland zal hij 28.500 euro kosten. Met een batterijpakket van 54 kWh kan de gezinsauto ruim 300 kilometer afleggen op een volle batterij. De ingebouwde zonnecellen genereren ondertussen genoeg zonne-energie voor gemiddeld 112 extra kilometers per week. Leuk detail: de groene ambities van Sono Motors zijn ook terug te zien in het productieproces. Het bedrijf zal uitsluitend gebruik maken van hernieuwbare energie om de Sion te produceren. Onvermijdbare CO2-uitstoot wordt daarnaast gecompenseerd. Lekker groen dus, zelfs als je voor een matzwarte kiest.

 De betaalbare zonneauto van het Duitse Sono Motors

Squad Mobility: klein maar fijn

Volgens Squad Mobility hoeft rijden op zonne-energie helemaal niet duur te zijn. De startup uit Breda werkt aan een compacte tweezitter van 6.000 euro, compleet met zonnepaneel op het dak. De SQUAD Solar City Car heeft een topsnelheid van 45 kilometer per uur en kan 100 kilometer rijden op een volle batterij. Het zonnepaneel op het dak wekt tijdens een Europese zomer gemiddeld zo’n 20 extra kilometers per dag op. Dit alles zorgt ervoor dat de zonneauto bijzonder milieuvriendelijk is: het energieverbruik per persoon ligt volgens de startup lager dan bij openbaar vervoer het geval is.

Oprichters Robert Hoevers en Chris Klok (beiden ex-medewerkers van Lightyear) zien vooral veel potentie voor hun zonneauto in steden en als deelauto. In Amsterdam is het bijvoorbeeld al mogelijk om gebruik te maken van elektrische deelauto’s, -scooters en -fietsen. Maar lichte elektrische voertuigen (LEV’s) zoals die van Squad Mobility behoren nog niet tot de opties. Binnenkort kan dat zomaar eens veranderen, want de SQUAD Solar City Car moet eind 2022 op de markt verschijnen.

 De compacte zonnewagens van Squad Mobility zijn perfect voor afstanden in de stad.

Toyota’s eerste volledig elektrische auto krijgt zonnedak

Toyota was in de jaren ’90 de allereerste die een hybride auto succesvol op de markt bracht, de welbekende Prius. Maar een volledig elektrische auto van de Japanse autofabrikant liet vervolgens lang op zich wachten. Volgend jaar is het dan toch zover. De Toyota bZ4X, een volledig elektrische SUV, zal in 2022 in Japan te koop zijn en kan geleverd worden met een zonnedak.

Verder zijn er nog weinig details bekend over de elektrische auto. Wel weten we dat hij een actieradius krijgt van zo’n 500 kilometer. En het zonnedak zorgt volgens Toyota voor zo’n 1.800 extra kilometers per jaar.

Wordt Toyota's zonneauto net zo'n grote hit als haar Prius hybride model? 

Stella Vita: kamperen op zonne-energie

Last but not least: de Stella Vita. Solar Team Eindhoven heeft al meerdere conceptauto’s op zijn naam staan die de mogelijkheden van rijden op zonne-energie laten zien. De Stella Era bijvoorbeeld, een zelfrijdende en elektrische gezinsauto die zonne-energie opwekt. Dit jaar presenteerde het studententeam echter wel een heel bijzonder exemplaar: een zonnecamper. Of zoals Solar Team Eindhoven de Stella Vita zelf noemt: een rijdend huis op zonne-energie.

Het dak van de Stella Vita kan omhoog schuiven en uitklappen, waardoor er extra zonnepanelen tevoorschijn komen. Zo ontstaat er een oppervlakte van 17,5 vierkante meter dat zonne-energie opwekt. Door dat grote oppervlakte wekt de zonnecamper genoeg zonne-energie op om te douchen, televisie te kijken, koffie te zetten, je laptop op te laden én natuurlijk te rijden. Ook de actieradius van de innovatieve camper liegt er niet om: op een zonnige dag komt hij 730 kilometer ver.

De zonnecamper van de TU eindhoven: De Stella Vita

Lees ook:

Profile picture for user Maartje Maas
Maartje
Auteur
Mijn hart gaat sneller kloppen van duurzame ondernemers, groene uitvinders en sociale doeners. Heb jij een duurzame startup of baanbrekend groen idee? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!