De duurzame baan van Tim 

Hard werken maar wel voor een relevant doel, dat is Tim's visie. Hij werkt als communicatiespecialist bij Tony's Chocolonely.

20-07-2020
Tim de Broekert

Tim de Broekert werkt als communicatiespecialist bij Tony's Chocolonely

Betekenisvol werk, toffe collega's en mogelijkheden om door te groeien. Dat willen we allemaal wel, toch? In deze rubriek spreken we met professionals die in de duurzame sector werken. Hoe komen ze daar terecht. Wat is hun achtergrond, was de duurzame sector een bewuste keuze en welke tips hebben ze als je op zoek bent naar 'een groene baan'? Dit keer spreken we met Tim de Broekert, communicatiespecialist bij Tony's Chocolonely.

Impact maken met chocolade

Oorspronkelijk komt hij uit Eindhoven, 15 jaar geleden verhuisde hij naar Amsterdam om te gaan studeren aan de VU. Sinds maart 2020 werkt hij als communicatiespecialist bij Tony's Chocolonely. 'Ik werk in het marketingteam voor de Nederlandse markt en houd me met name bezig met content maken en copywriting voor social media, campagnes, persberichten, nieuwsbrieven en de website.'

'Tony's Chocolonely is een impactbedrijf dat chocolade maakt en een einde wil maken aan moderne slavernij en kinderarbeid in West-Afrika. De content en campagnes die we met het marketingteam NL maken zijn erop gericht om consumenten bewust te maken van dit probleem én ze te inspireren om mee te doen aan onze missie: 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat doen we op een creatieve en uitgesproken manier en altijd via onze payoff crazy about chocolate, serious about people.'

Content die bewustwording creëert

Na zijn studie Sociale Wetenschappen en de master Beleid, Communicatie & Organisatie ging Tim aan de slag bij een marktonderzoeksbureau. 'Daar kwam ik er al vrij snel achter dat werken voor enkel commerciële doelen niet is waar ik warm voor loop. Ik wil hard werken, maar dan moet het wel bijdragen aan een relevant doel.'

'In mijn studie kwamen communicatie en duurzaamheid al veel naar voren. Mijn bachelorthesis heb ik bijvoorbeeld geschreven over de invloed van duurzaamheidsclaims van bedrijven op consumentengedrag. Ik zie duurzaamheid en sociale ongelijkheid als de thema's van deze tijd en daar wil ik aan bijdragen.' Hij kwam terecht bij Nudge en aansluitend bij creatieve bureaus zoals Rainbow Collection en Food Cabinet. De afgelopen drie jaar werkte hij als communicatiemanager bij De Gezonde Stad. Een stichting die middels hands-on projecten de stad Amsterdam duurzaam en gezond wil maken.

'En nu sinds maart als communicatiespecialist bij Tony's. Afgelopen jaren is mijn doel geweest om mensen met aantrekkelijke content bewust te maken van de problemen waar we in deze tijd voor staan: klimaatverandering en sociale ongelijkheid. En ze tegelijkertijd laten zien dat het anders kan en hoe zij daar zelf aan bij kunnen dragen.'

Hard werken, voor het juiste doel

Tim koos heel bewust voor een baan in duurzaamheid. 'Omdat ik relevantie zoek in mijn werk. Ik wil heel hard werken, maar dan wel voor het juist doel. En voor mij is dat duurzaamheid en het terugdringen van sociale ongelijkheid.'

Wat hem aanspreekt in deze thema's is dat verschillende werelden samen komen. 'De creatieve wereld, het bedrijfsleven, de politiek en consumenten. Het zijn tenslotte thema's die iedereen raken. Op dat snijvlak heb ik inmiddels mijn rol gevonden. Eerst via kleinere projecten en bureau's. Nu bij Tony's, een grotere social entreprise die echt heeft laten zien dat een business met een sociaal doel succesvol kan zijn. Daar wil ik van leren.'

Vind uit wat bij je past

Alle professionals die we spreken voor deze rubriek vragen we naar hun nummer 1 tip voor een ieder die graag wil werken in de duurzame sector. Tim's tip is om echt goed uit te vinden wat bij je past.

'Duurzaamheid is super breed en kan je op heel veel manieren benaderen. Mijn tip is om het te doen vanuit je eigen passie en te kijken wat echt bij je past. Dat kan zitten in je rol die je aanneemt, maar ook de sector die je kiest. Ik ben bijvoorbeeld niet technisch en geen expert op het gebied van klimaatverandering, maar ik weet wel hoe ik andere mensen mee kan nemen in een verhaal hierover. Daarom ben ik verder gegaan als communicatiespecialist. Mijn tip aan iedereen is dus zoek het dichtbij jezelf.'

Meer duurzame banen

Profile picture for user milouposthumus
Milou
Auteur
Binnen ASN Bank ben ik communitymanager van Voor de Wereld van Morgen. Met onze artikelen inspireren we je om steeds duurzamer te worden. Daarnaast zetten we startende duurzame ondernemingen in de spotlights. Want door hen te helpen groeien verduurzamen we nog sneller de samenleving!