De duurzame baan

De duurzame baan van Frederieke 

Frederieke koos bewust voor een bedrijf met een duurzaam DNA. Ze werkt als marktingmanager bij Greenchoice.
10-05-2021 - door Milou
Frederieke Anema

Betekenisvol werk, leuke collega's en genoeg mogelijkheden om je persoonlijk te ontwikkelen. Zo'n baan willen we allemaal wel toch? In deze rubriek spreken we met mensen die werkzaam zijn in de duurzame sector. Hoe komen ze daar terecht, wat is hun achtergrond en welke tips hebben ze als je op zoek bent naar 'een duurzame baan'? Dit keer spreken we met Frederieke Anema, marketingmanager bij energiebedrijf Greenchoice

Uitbouwen van een duurzaam merk

Sinds 2018 is Frederieke 'head of marketing' bij Greenchoice. Een energiebedrijf dat meer dan 600.000 klanten voorziet van 100% groene stroom uit Nederland. Het bedrijf helpt klanten bij besparen en opwekken. Ook is het een 'bosbeschermer', hiermee wordt al het gasverbruik van klanten gecompenseerd. In de totale bedrijfsvoering wordt rekening gehouden met impact op klimaat, gemeenschap en biodiversiteit.

'Marketing bij Greenchoice betekent dagelijks bezig zijn met uitbouwen van het merk Greenchoice, de binding met onze klanten versterken en voortdurend innoveren op het gebied van digitalisering en proposities.' Als voorbeeld daarvan noemt Frederieke het 'Samen Greenchoice' loyaliteitsprogramma waarmee klanten geïnspireerd en gestimuleerd worden om dagelijks duurzame keuzes te maken. 

Het is nu of nooit

Frederieke studeerde Economie aan de VU in Amsterdam. Ze kwam niet meteen in de wereld van energie terecht. 'Mijn eerste baan was bij een internationaal PR bureau. Maar ik wilde graag breder het vakgebied van marketing leren kennen, dus na een jaar ben ik gestart met een management traineeship bij Vodafone.'

Hierna volgden verschillende marketing functies, binnen Vodafone Nederland, Spanje en Vodafone Global in Londen. Het was tijdens het reizen en werken in het buitenland dat Frederieke besefte dat het nu of nooit was. 'Met de opgebouwde marketingkennis en drive om duurzame impact te maken, realiseerde ik me dat mijn volgende stap naar een duurzaam & missie gedreven bedrijf moest zijn.'

Het duurzame hoofdkantoor van Greenchoice in het centrum van Rotterdam | Foto: Greenchoice
 

Een duurzaam DNA

Frederieke ging bewust op zoek naar een missie gedreven organisatie. 'Een bedrijf waar de kern van het DNA gevormd wordt door maatschappelijke en/of duurzame impact. Waar verduurzaming plaatsvindt vanuit de strategie en waarbij je met dagelijkse keuzes duurzame impact kunt realiseren.'

Uiteindelijk vond Frederieke de vacature zelf, op de website van Greenchoice. 'En als ik nu terugkijk dan zijn na 4 jaar mijn verwachtingen echt overtroffen, het duurzame DNA van Greenchoice is de kern van mijn dagelijks werk.'

Plant links, koffie rechts

Het afgelopen jaar is de zolderkamer Frederieke's werkplek. 'Met een grote plant links en een grote mok koffie rechts.' Maar het liefst werkt ze op het kantoor in Rotterdam. 'Dat is echt een heerlijke plek. Een historisch pand met energielabel A, met zonnepanelen op het dak en van binnen licht en helemaal open. Een plek voor creativiteit en voor gesprekjes in de gang en bij de koffieautomaat. Je loopt zo bij een collega langs.'


De binnenkant van het kantoor van Greenchoice. 

Tips voor een duurzame baan

Alle professionals die we spreken voor deze rubriek vragen we naar tips, voor anderen die ook op zoek zijn naar een duurzame baan. Frederieke deelt met ons haar 3 belangrijkste. 

  1. 'Er zijn ontzettend veel (onbekende) missie gedreven organisaties. Richt je in je zoektocht niet alleen op de bekende duurzame bedrijven of de gevestigde orde. Kijk vooral eens bij de kleinere & ondernemende bedrijven die vaak van onderaf het verschil gaan maken en vaak al vooroplopen in de duurzame sector.'
  2. 'Ga op onderzoek uit naar het echte DNA van een organisatie. Verdiep je in de verhalen achter het bedrijf, doe eigen klantervaring op, ga naar webinars en spreek bedrijven aan waar je meer van wilt weten.'
  3. 'Omarm en vertel jouw eigen duurzame missie! Met dit verhaal en enthousiasme zal de match snel gelegd zijn.'

Meer duurzame banen

Profile picture for user milouposthumus
Milou
Auteur
Binnen ASN Bank ben ik communitymanager van Voor de Wereld van Morgen. Met onze artikelen inspireren we je om steeds duurzamer te worden. Daarnaast zetten we startende duurzame ondernemingen in de spotlights. Want door hen te helpen groeien verduurzamen we nog sneller de samenleving!