Amazon in Nederland: wat betekent dit voor ondernemers? 

Welke impact heeft de komst van de webwinkelreus voor jouw online verkopen?

20-01-2021
Een kartonnen doos van Amazon.

Op 12 maart 2020 opende Amazon de deuren van haar Nederlandse webshop. | Foto: iStock

In maart 2020 opende Amazon de online deuren van haar Nederlandse webshop. Met 100 miljoen producten in dertig verschillende categorieën en een jaaromzet van zo'n 300 miljard dollar, heeft ons land er een nieuwe webshopgigant bij.

Tien maanden na de opening van de Amerikaanse retailreus in eigen land, kunnen we een voorlopige balans opmaken: wat heeft de komst van Amazon betekend voor (duurzame) Nederlandse ondernemers? En is het voor jou interessant om je producten via Amazon aan te bieden? Veel gestelde vragen en antwoorden op een rij.

Online platformen als efficiënte tussenpersoon

In de jaren '90 werd voor het eerst iets online verkocht. Gaandeweg boden steeds meer winkeliers hun producten online aan, op hun eigen website. Dit was het startschot voor de digitalisering van de retail.

Als gevolg van het enorme aanbod aan kleine webshops ontstonden er online platformen, die als tussenpersoon functioneerden: via slimme algoritmes koppelden zij vraag en aanbod op een efficiënte manier aan elkaar. Denk hierbij aan platformen als Zalando, Wehkamp en Bol.com.

De komst van deze online marktplaatsen bleek een groot succes, niet alleen voor de retailers zelf maar ook voor de aangesloten zelfstandigen. Tegen betaling, ongeveer 15 procent van de verkoopprijs, kunnen ondernemers hun producten op de populaire webshops aanbieden en zo een miljoenenpubliek bereiken.

In de laatste twintig jaar is het van oorsprong Duitse Bol.com uitgegroeid tot dé online marktplaats van Nederland en België. De vraag is nu of dit zo blijft, met de komst van de Amerikaanse retailreus Amazon.

Online shoppen via digitale platformen als Bol is vandaag de dag niet meer weg te denken. | Foto: Preis_King via Pixabay

Amazon in Nederland: nóg geen favoriet

Het duurde even, maar op 12 maart 2020 was het dan eindelijk zo ver: de Nederlandse webshop van Amazon werd gelanceerd.

Experts voorspelden dat de komst van Amazon meteen merkbaar zou zijn voor zelfstandige Belgische en Nederlandse bedrijven. Met een assortiment van 100 miljoen producten was Amazon immers een geduchte concurrent. Ter vergelijking, Bol heeft een assortiment van circa 22 miljoen artikelen.

De komst brengt enerzijds een grote nieuwe partner om je producten via aan te beiden, maar anderzijds ook enorme competitie: op Amazon je moet nog harder je best doen om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen dan bij Bol.com.

Ondanks deze lancering is er nu, tien maanden later, niet veel aan het Nederlandse retaillandschap veranderd. De gemiddelde Nederlander shopt nog steeds het liefst bij Bol.com, blijkt uit onderzoek van Maze-One. En zelfs in een directe vergelijking wint Bol.com het, een grote meerderheid (89%) shopt hier liever dan bij de Amerikaanse webshopgigant, blijkt uit een enquête van september 2020.

Vooral de langere levertijden bij Amazon spelen hierbij een belangrijk rol, blijkt uit de vragenlijst. Omdat het bedrijf geen magazijnen in Nederland heeft staan, maar net over de Duitse en Franse grens, duurt het bij Amazon minstens twee dagen voordat een bestelling wordt bezorgd. Bij Bol en Coolblue is dit vaak al de volgende dag.

Toch is er maar één iemand die voor de trage levering opdraait: de zelfstandige ondernemer. Als de klant door de lange wachttijd de verkoop slecht beoordeeld, zakt de aanbieder steeds verder weg in de lijst met zoekresultaten.

Een Amazon-magazijn in Spanje. Doordat het bedrijf niet van zulke distributiecentra in Nederland heeft staan, duurt de levering vaak langer. | Foto: Álvaro Ibáñez via Wikimedia Commons

De toekomst is Amazon

De vraag is echter: hoe lang kunnen bestaande platformen als Bol en Coolblue nog standhouden? Voor een webwinkel geldt immers: wees de grootste of de goedkoopste. De grootste is de Amerikaanse gigant (nog) niet, de goedkoopste vaak al wel.

Dankzij haar grote financiële reserves kan het bedrijf absurd lage prijzen vragen voor haar producten, vooral van A-merken zoals CanonPhillipsAdidas, etc. Ook staat de onderneming van miljardair Jeff Bezos bekend om de goede service.

Omdat de Nederlandse consument erom bekend staat lage prijzen en maximale klantenservice belangrijk te vinden, zal het waarschijnlijk niet lang meer duren voordat Amazon ook in Nederland marktleider wordt.

Amazon heeft een lange adem: met scherpe prijzen en een goede service proberen ze de Nederlandse markt te veroveren. | Foto: Christian Wiediger via Unsplash

Welke kansen en gevaren liggen er voor je (web)shop?

De Nederlandse e-commerce markt is dus langzaam aan het verschuiven. Welke impact heeft dit voor jouw online verkopen als zelfstandige ondernemer?

Ga je bijvoorbeeld exclusief je producten aanbieden bij Bol of wil je ook een graantje meepikken bij Amazon? En wat betekent de lancering van Amazon voor de marges die je als aangesloten zelfstandige moet afstaan? De belangrijkste gevolgen op een rijtje.

Kansen

  1. Extra afzetkanaal - met de komst van Amazon.nl heb je een extra afzetkanaal voor je producten. In mei 2020 bezochten zo'n 12 miljoen consumenten de Nederlandse website. Door je producten op het online platform aan te bieden kun je een graantje meepikken van al dit internetverkeer.
  2. Lagere fees - om je eigen product op een online marktplaats aan te bieden, moet je vaak een fee betalen voor elke verkoop. Met de komst van Amazon.nl is er nu een grote speler bij. Uit angst om aangesloten verkopers te verliezen, zullen online marktplaatsen lagere vergoedingen voor hun diensten gaan vragen.
  3. Snel toegang tot de internationale markt - bij Amazon is het mogelijk om, tegen betaling, jouw product aan te bieden in andere landen. Op deze manier krijg je snel en gemakkelijk toegang tot de internationale markt.
  4. Goedkoop meeliften op sterke klantenservice - je kunt ook de klantenservice en logistieke afhandeling, tegen een tarief, door Amazon laten doen. Hierdoor bespaar je veel tijd en moeite. Daardoor hoef je ook minder te investeren in je eigen winkel / webshop.

Gevaren

  1. De marges worden lager - op sites van grote aanbieders zoals Amazon is er sprake van moordende prijsconcurrentie. Iedereen probeert onder elkaars prijs te duiken, waardoor de marges op je producten (flink) minder kunnen worden.
  2. Neutrale weergave product - een belangrijk nadeel van het verkopen op Amazon is dat elke aanbieder op dezelfde manier wordt weergegeven, waardoor het lastig is om jezelf te onderscheiden. Ook is het verboden om je bedrijfsnaam bij het product te vermelden.
  3. Verlies toegang klantcontact en -data - voor het gemak op Amazon betaal je niet alleen een fee, maar verlies je ook de toegang tot klantcontact en -data. Zo kun je niet meer zien welke soort klanten jouw producten heeft gekocht, die informatie gaat naar Amazon.
  4. Risico overname product door Amazon - als je jouw succesvolle product via Amazon verkoopt, dan loop je het risico dat de marktplaats dit opmerkt en het zelf gaat aanbieden. Vaak kunnen ze een lagere prijs vragen dan dat jij dat kunt.

De voor- en nadelen van het verkopen van je producten via Amazon.nl . | Infographic gemaakt door de auteur.

Stof tot nadenken: online platformen zijn niet duurzaam

Online platformen spelen een belangrijke rol binnen het online koopgedrag van consumenten. Toch moet je je als zelfstandige ondernemer afvragen of je achter de milieu-impact van online marktplaatsen als Amazon staat.

Zo was het bedrijf in 2018 verantwoordelijk voor de uitstoot van 44,4 megaton koolstofdioxide. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de duizenden rondrijdende bestelbusjes en energieslurpende datacenters. Ter vergelijking: het hele Nederlandse vervoer van personen en goederen was afgelopen jaar goed voor zo'n 25 megaton.

Ook laten de rechten van werknemers te wensen over. Zo tikte Amnesty International het Amerikaanse e-commercebedrijf vorig jaar op de vingers omdat de werknemers geen recht om vakbonden op te richten hadden. En begin 2020 rapporteerde CBS News dat een magazijnmedewerker was ontslagen nadat hij een staking had georganiseerd, om aandacht te vragen voor de gebrekkige voorzorgsmaatregelen van het bedrijf tegen Covid-19.

Jeff Bezos, de topman van Amazon, besloot pas om 10 miljard dollar (3 procent van de totaalomzet) uit te trekken voor verduurzaming, na flink aandringen van de werknemers. In april 2019 ondertekenden ruim 9000 werknemers een open brief waarin zij pleitten voor het opstellen van een klimaatplan en het ondernemen van actie.

Pas na verschillende stakingen en een open brief trok CEO Jeff Bezos geld uit voor de verduurzaming van Amazon. | Foto: Markus Spiske via Unsplash

Zo verduurzaam je jouw webshop

Sommige ondernemers, vooral duurzame merken, hebben daarom besloten alleen via hun eigen webshop producten aan te bieden.

Door duurzaamheid een centraal punt van hun businessmodel te maken, weten zij klanten aan zich te binden. Een mooi voorbeeld hiervan is Shop like you give a damn, dat een groot aanbod van duurzame en veganistische kledingmerken voor zowel mannen als vrouwen heeft.

Goed om te weten: onderzoek wees uit dat klanten bereid zijn om langer te wachten op een bestelling als dat duurzamer is. Dus ga niet voor same-day delivery, maar biedt juist de optie voor levering met de fietskoerier! Ook willen klanten tot 17% extra betalen voor minder CO2-uitstoot.

Hieronder enkele tips uit onze eerder artikelen hoe je je eigen webshop verduurzaamt.

  • Verduurzaam je verzendopties - een van de beste en makkelijkste manieren voor webshops om hun duurzaamheid te promoten: het aanbieden van duurzame leveringsopties. Kies bijvoorbeeld voor drop-off pointbezorging en de fietskoerier!
  • Ga voor duurzame verpakkingsmaterialen - zoals de herbruikbare verzendzakken van RePack, die tot wel 20 keer kunnen worden herbruikt. Lees dit artikel voor 7x duurzame verpakkingsmaterialen.
  • Word een gecertificeerde B Corp - met een B Corp-keurmerk kun je aan klanten laten zien dat sociaal en duurzaam ondernemen in jouw bedrijf centraal staat. Communitylid Fairphone ging je al voor!
  • Open een duurzame zakelijke rekening op ASN Bank - De aller makkelijkste en meest impactvolle manier om je webshop te verduurzamen is door een zakelijke rekening te openen bij ASN Bank. Zo draag je bij aan een betere wereld, zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Nog meer duurzaam online winkelnieuws

Profile picture for user Birger IJsenbrand
Birger
Auteur
Na zijn stage bleef Birger betrokken bij Voor de Wereld van Morgen als vaste kracht. Naast zijn studie monetaire economie, schrijft hij artikelen over duurzame ondernemingen, geldzaken en het klimaat met praktische tips voor een groenere lifestyle.