Alles over Crowdfunding VDWVM

Crowdfunding VDWVM: het proces

Crowdfunding Voor de Wereld van Morgen en crowdfunding platform Oneplanetcrowd helpen jou samen om je plannen voor een betere wereld te realiseren. Het werkt heel eenvoudig.

Je meldt je project voor 28 jnauari 2016 aan. De aanmelding is alleen voor jou zichtbaar. Niet voor de rest van de community.Vervolgens vragen we je even geduldig te zijn. Na het sluiten van de inschrijving, bekijkt Oneplanetcrowd alle inschrijvingen. Het team van Oneplanetcrowd selecteert veertig projecten waar ze meer over willen weten. Als er nog informatie ontbreekt, vragen ze dat bij je op. Vervolgens selecteren ze twintig projecten die aan een trainingsdag mogen deelnemen.

Na de trainingsdag selecteert Oneplanetcrowd vier tot zes projecten die mogen deelnemen aan Crowdfunding VDWVM. Zij krijgen begeleiding bij het opzetten van hun campagne. Op het moment dat de campagne live gaat, kun je je eigen achterban benaderen. Maar ook de ASN Bank en VDWVM brengen de campagnes onder de aandacht van hun achterban.

Selectiecriteria

Stel, je hebt een project waarvoor je financiering nodig hebt. Dan kan crowdfunding je misschien helpen. Je project moet voldoen aan vier criteria:1. Het past in de thema’s van VDWVM

Aan Crowdfunding VDWVM kunnen projecten meedoen die vallen in een van deze vijf thema's:

  • Duurzame energie, natuur en milieu
  • Eerlijke handel, mode en voeding
  • Kinderrechten en onderwijs
  • Veiligheid en sociale cohesie
  • Zorg en welzijn

Wil je precies weten wat we onder deze thema's verstaan? In de Algemene Voorwaarden lees je een uitgebreide omschrijving.Zo kun je goed inschatten of je project bij een van de thema’s past.2. Het past bij de criteria van Oneplanetcrowd

Ook Oneplanetcrowd beoordeelt je project op enkele criteria. Welke dat zijn, hangt af van het type crowdfunding dat je wilt gebruiken:

  • Het project heeft een duidelijke, belangrijke positieve impact op mens en/of milieu.
  • Het project is positief, vernieuwend en onderscheidend. Het spreekt een breed publiek aan. Je biedt crowdfunders een interessante tegenprestatie aan in een van de volgende vormen:

-    een product of dienst;

-    een aantrekkelijke rente.

  • Je kunt inzichtelijk maken waarvoor je het geld nodig hebt en welke activiteiten je ermee gaat financieren. Met andere woorden: je bestedingsdoel is concreet, urgent en duidelijk omschreven.
  • Je brengt een eigen netwerk in dat je kunt activeren. Ook ben je bereid zelf campagne te voeren.

3. Je wilt een van de volgende vormen van crowdfunding gebruiken

Donatie

Heb je geen winstoogmerk? Dan is een donatiecampagne geschikt voor je project. Als dank voor de donatie kun je je donateurs een attentie aanbieden.

Voorverkoop

Je levert je crowdfunders voor hun investering een product of dienst. Je ontvangt niet alleen financiering, maar bouwt meteen een klantenkring op van – grotendeels – early adopters. Juist zij zijn ambassadeurs voor je product of dienst en daarmee een voorbeeld voor de volgende – grotere – groep kopers. Je crowdfunders zijn dus als launching customers van grote waarde om een nieuw product succesvol op de markt te brengen.

Deze vorm van crowdfunding kun je vanuit alle rechtsvormen inzetten, zoals een bv, vof, eenmanszaak en stichting.

Leningen

Heb je een gevestigde onderneming met een stabiele omzet? En is je onderneming een rechtspersoon, zoals een bv, nv of coöperatie? Dan kan de onderneming leningen vragen van de crowd.

Uitgangspunten hierbij zijn:

  • De lening heeft een looptijd tot vijf jaar.
  • Rente: 4 tot 10 procent per jaar.
  • De onderneming verstrekt een onderpand en/of je staat persoonlijk borg als de uitwinning onvoldoende blijkt.

4. Je hebt een goed onderbouwde financieringsaanvraag

Bij crowdfunding hoort een goed onderbouwde financieringsaanvraag. Zo is het voor alle partijen duidelijk wat je doelen zijn en wat je als tegenprestatie biedt.Tot slot: geen harde eis, maar wel heel belangrijk: het enthousiasme en de reikwijdte van je netwerk!Nog even samengevat: het proces in stappen:

  • Inschrijven voor 28 januari 2016 23:59
  • Check door ASN Bank op duurzaamheidscriteria
  • Beoordeling projecten en selectie van maximaal veertig projecten door Oneplanetcrowd op 15 februari
  • Training introductie voor twintig projecten op 24 februari 2016
  • Definitieve selectie vier tot zes projecten door Oneplanetcrowd op 2 maart
  • Training en coaching crowdfunding campagnes
  • Campagnes van de geselecteerde vier tot zes projecten tussen maart en mei 2016

En voordat je begint. Lees natuurlijk wel goed de algemene voorwaarden.